ورود هندوستان
به صنعت هوانوردی با جنگندهTejas
ترجمه:مهندس سید هادی امامی
کشور هندوستان کار ساخت جنگنده تهاجمی سبک خود موسوم به LCAیاLight
Combat Aircraftرا از سال 1983آغاز کرد که با اولین پرواز رسمی در 4جولای
2001،برنامه ورود به خدمت آن برای سال2010در نظر گرفته شد.صنایع هواپیما سازی
هندوستان(HAL)و
آژانس توسعه هوانوردی این کشور(ADA)به
عنوان مشارکت کننندگان اصلی،طراحی وساخت این هواپیما را بر عهده گرفتند.در
سال2003برای این جنگنده نامTejasبه معنای تشعشع و پرتو بر گزیده و اعلام گردیداین پرنده به
عنوان یک جنکنده تهاجمی و چند منظوره سبک و ارزان قیمت،جایگزین ناوگان قدیمی MIG 21خواهد
شد.
انتخاب بال دلتا(مثلثی شکل)،سیستم پرواز با سیم،اویونیک
توسعه یافته،استفاده گسترده از مواد سبک کامپوزیتی،نمایشگر های دیجیتالی چند
منظوره در کابین،رادار چند حالته،سامانه تصویر سازی زیر سرخ نگاه به جلو(FLIR)،سیستم های ناو بری اینرسیایی و سی
ستم های ارتباطی مقاوم در برابر پارازیت از قسمت های اصلی و ویژگی های این جنگنده
محسوب می شوند.
تاخیر های زیاد در برنامه ساخت تجاس،باعث شد تکمیل آن یک
دهه دیگر به عقب بیافتد.اولین بار در سال1990مشکلات ناشی از نبود تکنولوژی ساخت
برخی قسمت های حساس هواپیما،باعث شد هندی ها برای به دست آوردن و تثبیت تکنولوژی
های اولیه ساخت،شروع به ساخت دو جنگنده ساده تر و در واقع تثبیت توانایی این
کشورکردند.(رویه ای که نیروی هوایی کشورمان نیز با تولید جنگنده های آذرخش و صاعقه
به جهت تثبیت تکنولوژی ساخت یک جنگنه بومی پیشرفته در کلاس F-18انجام
داده است.)نخستین نمونه این هواپیما در سال 1995رونمایی شد ولی اندکی نگذشت که به
دلیل مشکلات ناشی از سیستم های کنترل پرواز و استفاده نا مطلوب از مواد کامپوزیتی
در بدنه،زمین گیر شد.مشکل بعدی در سال 1998رخ داد یعنی زمانی که آزمایش های هسته
ای هند،ایالات متحده را وادار کرد تا مجازاتی را علیه هندوستان وضع کند و این چنین
شد که موتور های جنرال الکتریک توربوفن F-404انتخابی برای
تجاس به هند صادر نشدند و شرکت لاکهید مارتین نیز در همکاری در سیستم کنترل پرواز
این هواپیما منع گردید.این تنبیه ها سبب شد هندی ها برای دستیابی به فناوری های
مورد نیاز و بومی سازی آن ها سرمایه گذاری های زیادی کنند که در نهایت تلاش
مهندسان این کشور به ساخت موتور داخلی kaveriانجامید.
اولین نمونه از سری جنگنده های اثبات گر فناوری هند یاTD-1در سال
2001به پرواز در آمد و مدل بعدی آن TD-2و نمونه های دیگر نظیر PV-1/2/3نیز پس
از آن آزمایش گردیدند.قرار است مراحل آزمایش تسلیحات جنگنده های تجاس نیز چندین
بار انجام پذیرد اما به نظر نمی رسد این جنگنده ی هندی بتواند تا سال2012رسما
عملیاتی شود.انواع مدل های تجاس عبارتند از:
LCA-TD-1:
اولین پیش نمونه تولیدی با موتور جنرال الکتریکF404-F2J3
LCA-TD-2:
دومین پیش نمونه اثبات گر فناوری
LCA-PV-1&PV-2: اولین مدل های تک سر نشین
LCA-PV-3:
نمونه شبیه به مدل اصلی با قابلیت سوخت گیری هوا به هوا
LCA-PV-4:
نوع دریا پایه تک سر نشین
LCA-PV-5:پیش
نمونه دو سرنشین و آموزشی
Tejas:مدل
اصلی ساخته شده برای نیروی هوایی هند
NavyModel:مدل
دریایی با بهینه سازی هایی مثل تقویت ارابه فرود و طراحی مجدد بدنه برای انطباق با
ناو هواپیما بر
MCA:طرح
ابتدایی ساخت جنگنده میان وزن با قابلیت های پنهان کاری و دارای موتور مجهز به
تغییر دهنده های بردار رانش
مشخصات اصلی
تعداد خدمه یک
نفر قیمت
پایه 21میلیون دلار طول 13/20 دهانه
بال 8/20 ارتفاع 4/40 مساحت بال 38/4متر مربع وزن خالی 5500کیلو گرم وزن
عادی 8500کیلو گرم بیشترین
وزن هنگام بر خاست 12500کیلو گرم وزن
سوخت 3000لیتر(داخلی)4000لیتر(خارجی) بیشترین
وزن تسلیحات هنگام بارگذاری 4000کیلوگرم تعداد پیشرانه یک دستگاه F404-F2J3ساخت جنرال الکتریک با کشش80/50کیلو نیوتن یک دستگاهF404-IN20ساخت
جنرال الکتریک(نمونه اولیه)با کشش83/18کیلو
نیوتن یک
دستگاهGTRE GTX-35VSساخت کواری هند(مدل اصلی)با کشش89/86کیلو نیوتن بالاترین
سرعت 1/8ماخ در ارتفاع11کیلو متری سقف
پرواز 15250متر برد 850کیلومتر میزان
اوج گیری نامعلوم آستانه
محدودیت شتاب جی -3/5تا+9 تسلیحات یک
قبضه مسلسل23 میلیمتریGSH23دارای220تیر فشنگ
دارای 8مقر خارجی
برای نصب انواع جنگ افزار شامل:
موشک های هوا به
هوایBVRAAM R-77/AA،R-73/AA
Archer،Adder
موسک های هوا به
زمین بیش از 2 موشک کروز یا موشک ضد کشتی
انواع بمب های
هدایت لیزری،سقوط آزاد،سنگر شکن
- ۹۰/۰۵/۲۹